T 211.0101
Nejmenší lokomotivou z nové generace motorových lokomotiv ČKD, vyvíjené od počátku padesátých let, byla lokomotiva rady T 211.0 (700). Prototyp byl dokončen v roce 1955, sériová výroba probíhala až do roku 1962, a to v podniku ČKD Praha. Celkem bylo vyrobeno více než 800 těchto lokomotiv, které pak byly dodávány jak ČSD a průmyslovým podnikům, tak i pro železnice Sovětského svazu, NDR, Číny, Rumunska, Albánie a Bulharska.
výrobce
ČKD Praha, n.p.,
závod Sokolovo
DRUH MOTORU
TATRA 111V
čtyřdobý naftový motor s přímým vstřikem paliva ,
dvanáctiválcový do V
DRUH SLUŽBY
posunovací služba
ROK VÝROBY
1960
DVOJKOLÍ
B
ŠÍŘKA
7 240 mm
přes nárazníky
RYCHLOST
40 km/h
Váha
22 tun
VÝKON
121 kW
V letech 1977 až 1991 byly lokomotivy rekonstruovány na radu T 211.1 (701). Hlavním bodem rekonstrukcí bylo dosazení výkonnějšího spalovacího motoru. Rekonstrukce prováděly ČSD, zejména v LD Břeclav, LD Jihlava, LD Zdice a LD Vrútky. Lokomotivy byly koncipovány pro lehkou staniční posunovací službu, posun v lokomotivních depech a dopravu na vlečkách velkých průmyslových závodu. Zejména ve vlečkovém provozu se plně osvědčila velice jednoduchá konstrukce lokomotivy.
Snadná údržba ve spojení se spolehlivostí a robustností vedly ke značné oblibě těchto lokotraktorů. Osvědčila se zejména mechanická převodovka a chlazení motoru vzduchem. Naopak mezi negativa těchto lokomotiv se radí vysoká hlučnost motoru a nekvalitní topení.
Daní za jednoduchost pojezdu (chybí odpružení rámu) je značné omezený jízdní komfort. Lokotraktor klade na strojvedoucího poměrně vysoké nároky - technika jízdy na tomto stroji je totiž poměrně ojedinělá a rozhodne ne jednoduchá. Důležité je po zařazení rychlosti a zatáhnutí na spojkový kohout pouštět tento kohout zpátky s citem, jinak při prudkém sepnutím spojky lokomotiva "skáce" a pokud veze zátěž, často dojde i k přerušení chodu motoru. Před zařazením vyššího stupně je také potřeba motor vytočit až k maximálním otáčkám.
Lokomotivy rady 701 dnes ještě slouží na posunu v depech Českých drah i na vlečkách. Zato lokomotivy původní rady 700 dnes v ČR již téměř neexistují; důvodem je jejich stáří a hlavně pozdější početné rekonstrukce na radu 701 a později i komplexní modernizace ( rady 797, 798 a 799).
2022 © spolek PLZEŇSKÁ DRÁHA - ... od lokálky po expres
Zákaz kopírování obsahu a fotografií bez souhlasu spolku Plzeňská dráha.