"KARKULKA"

Muzejní motorová lokomotiva z roku 1963.

ZPĚT VOZIDLA

T 444.030

Lokomotivy rady 726 byly vyvinuty v 60.letech jako náhrada parních lokomotiv v osobní dopravě na místních tratích, po ověření této možnosti u rady 725 (T444.0). Pro novou radu se uvažovalo použití vytápění souprav teplem výfukových plynu od spalovacího motoru, to se však ukázalo jako nedostatečné a tak byl použit sice předimenzovaný, ale osvědčený parní generátor PG 500. Rovněž byla vyráběna i rada 725.2 (T444.02) bez generátoru, a také čistě průmyslová varianta 726.5 (T444.15).

 

výrobce

 

Turčianské

strojárňe Martin

 

DRUH MOTORU

 

K12V170DR

čtyřdobý naftový motor s přímým vstřikem paliva s turbodmychadlem na výfukové plyny, dvanáctiválcový do V

 

DRUH SLUŽBY

 

pos. služba a

vozba n. a os. vlaku

 

ROK VÝROBY

 

1963

 

DVOJKOLÍ

 

Bo'Bo'

 

ŠÍŘKA

 

12 640 mm

přes nárazníky

 

RYCHLOST

 

70 / 35 km/h

 

Váha

 

56 tun

 

VÝKON

 

515 kW

Celkem bylo v Turcianských strojárnách v Martine vyrobeno 101 strojů T444.1, 90 strojů T444.02 a 128 strojů T444.15. Lokomotivy rady 726 byly určeny pro traťovou službu, jako náhrada parních lokomotiv rad 423.0. Nasazeny byly zejména do cel osobních vlaku na vedlejších tratích, objevily se např. na osobních vlacích na trati Brno - Znojmo, v Karlových Varech (na Os vlacích do NDR), Chocni, Poličce, Žilině či Volarech nebo na posunu v Praze h. n.. V provozu se však příliš "neohrály", měly totiž velkou spotřebu paliva a tak byly na lokálních tratích nahrazeny motorovými vozy rady 810.

Stroje rady 725.2 se objevily také na posunu nebo v čelech nákladních vlaku, dosloužily na průmyslových vlečkách. Celkově se tyto lokomotivy projevily jako nepříliš povedené, a to zejména díky spalovacímu motoru, u kterého byl přeplňováním výkon natolik navýšen, že to vedlo k mnohým poruchám.

Konstrukce lokomotiv rady 726 je shodná se stroji rady 725, ale hlavní rám je prodloužen. Lokomotiva je čtyřnápravová, s hydraulickým přenosem výkonu. Pojezd lokomotivy tvoří svařovaný rám, složený z podélníku, celníku a nosných příček. Palivová nádrž o objemu 1 500 l je součástí hlavního rámu. Je zde rovněž vodní nádrž pro parní generátor o objemu 2 500 l. U verze bez parního generátoru není nádrž na vodu a palivová nádrž má objem zvetšený na 4 000 l. Dvojkolí podvozku jsou vedena kyvnými rameny s pružinami, podvozky jsou uloženy pomocí závěsek, přenos podélných sil mezi rámem a podvozky je řešen opěrnými plochami, spuštěnými na krakorcích z hlavního rámu.

V současné době CD neprovozují již žádný stroj této rady, na trati i v posunu byly nahrazeny modernějšími a úspornějšími lokomotivami rad 742 nebo 731 apod. Některé stroje dosluhují v průmyslu.

 

 

2018 © spolek PLZEŇSKÁ DRÁHA - ... od lokálky po expres

Zákaz kopírování obsahu a fotografií bez souhlasu spolku Plzeňská dráha.