T 444.030 "Karkulka"
VÝROBCE
DRUH MOTORU
DRUH SLUŽBY
Turčianské
strojárňe Martin
K12V170DR
čtyřdobý naftový motor s přímým vstřikem paliva s turbodmychadlem na výfukové plyny, dvanáctiválcový do V
pos. služba a
vozba n. a os. vlaku
ROK VÝROBY
DVOJKOLÍ
DÉLKA
RYCHLOST
VÁHA
VÝKON
1963
Bo'Bo'
12 640 mm
70/35 km/h
56 tun
515 kW
Lokomotivy rady 726 byly vyvinuty v 60.letech jako náhrada parních lokomotiv v osobní dopravě na místních tratích, po ověření této možnosti u rady 725 (T444.0). Pro novou radu se uvažovalo použití vytápění souprav teplem výfukových plynu od spalovacího motoru, to se však ukázalo jako nedostatečné a tak byl použit sice předimenzovaný, ale osvědčený parní generátor PG 500. Rovněž byla vyráběna i rada 725.2 (T444.02) bez generátoru, a také čistě průmyslová varianta 726.5 (T444.15).
... © Archiv PD
Celkem bylo v Turcianských strojárnách v Martine vyrobeno 101 strojů T444.1, 90 strojů T444.02 a 128 strojů T444.15. Lokomotivy rady 726 byly určeny pro traťovou službu, jako náhrada parních lokomotiv rad 423.0. Nasazeny byly zejména do cel osobních vlaku na vedlejších tratích, objevily se např. na osobních vlacích na trati Brno - Znojmo, v Karlových Varech (na Os vlacích do NDR), Chocni, Poličce, Žilině či Volarech nebo na posunu v Praze h. n.. V provozu se však příliš "neohrály", měly totiž velkou spotřebu paliva a tak byly na lokálních tratích nahrazeny motorovými vozy rady 810.
Cheb © Foto Martin Nozicka
Stroje rady 725.2 se objevily také na posunu nebo v čelech nákladních vlaku, dosloužily na průmyslových vlečkách. Celkově se tyto lokomotivy projevily jako nepříliš povedené, a to zejména díky spalovacímu motoru, u kterého byl přeplňováním výkon natolik navýšen, že to vedlo k mnohým poruchám. Konstrukce lokomotiv rady 726 je shodná se stroji rady 725, ale hlavní rám je prodloužen.
Rakovník © Foto Martin Nozicka
... © Foto Martin Nozicka
Lokomotiva je čtyřnápravová, s hydraulickým přenosem výkonu. Pojezd lokomotivy tvoří svařovaný rám, složený z podélníku, celníku a nosných příček. Palivová nádrž o objemu 1 500 l je součástí hlavního rámu. Je zde rovněž vodní nádrž pro parní generátor o objemu 2 500 l. U verze bez parního generátoru není nádrž na vodu a palivová nádrž má objem zvetšený na 4 000 l. Dvojkolí podvozku jsou vedena kyvnými rameny s pružinami, podvozky jsou uloženy pomocí závěsek, přenos podélných sil mezi rámem a podvozky je řešen opěrnými plochami, spuštěnými na krakorcích z hlavního rámu.
... © Foto Martin Nozicka
V současné době CD neprovozují již žádný stroj této rady, na trati i v posunu byly nahrazeny modernějšími a úspornějšími lokomotivami rad 742 nebo 731 apod. Některé stroje dosluhují v průmyslu.
... © Foto Martin Nozicka
... © Foto Martin Nozicka
Spolek Plzeňská dráha
Družstevní 17
301 00 Plzeň
Tel.: 604 827 735
info@plzenskadraha.cz
© 2023 Spolek Plzeňská dráha