T 669.1600 "Sergej"

 

VÝROBCE

 

DRUH MOTORU

 

DRUH SLUŽBY

 

 

 

Lokomotivka

Lugansk, Ukrajina

 

 

 

14 D 40

dvoutaktní naftový motor s přímým vstřikem paliva, ventilokanálové vyplachování, dvoustupňové přeplňování

 

 

 

 

nákladní doprava

 

ROK VÝROBY

 

DVOJKOLÍ

 

DÉLKA

 

RYCHLOST

 

VÁHA

 

VÝKON

 

 

 

1979

 

 

 

Co'Co'

 

 

 

17 550 mm

 

 

 

100 km/h

 

 

 

116,5 tun

 

 

 

1 470 kW

 

Lokomotivy rady 781 byly navrženy pro těžkotonážní nákladní dopravu - jejich zlatým věkem byl přelom sedmdesátých a osmdesátých let, kdy vrcholila přeprava uhlí a lokomotivy ve vozbě těžkých uhelných vlaku nacházely odpovídající využití.

Sokolov © Foto Martin Nozicka

 

ČSD sice v šedesátých letech disponovaly širokým spektrem motorových lokomotiv v různých výkonových kategoriích a nebyl problém tyto lokomotivy dále vyrábět, ale v zájmu dovozu lokomotiv i z ostatních spřátelených státu objednalo ministerstvo dopravy na základe doporučení Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP) a Státní plánovací komise (SPK) z Vorošilovgradského lokomotivního závodu v Ukrajinské SSR lokomotivy nové rady T 679.1 (781) a jejich širokorozchodné provedení T 679.5 (781.8) pro trat Matovce-Haniska pri Košiciach.

Hájek - Dalovice © Foto Martin Nozicka

 

Dodání první padesátikusové série, ve které byly stejným dílem zastoupeny normálně rozchodné i širokorozchodné lokomotivy, proběhlo v roce 1966. Dodávky pokračovaly až do roku 1979, kdy se počet dodaných strojů ustálil na čísle 599 (včetně  širokorozchodných strojů). Lokomotiva je koncipována jako skříňová se dvěma celními stanovišti pro strojní personál a centrální strojovnou.Na ztvárnění lokomotivy zaujme vysoké usazení skříně, bohaté prosklení strojovny, mohutné pluhy, celní silný podokenní ozdobný pás z nerezového materiálu, temně rudý lak a v neposlední řadě pro sovětské stroje typický "stalinský" design.

Cheb © Foto Martin Nozicka

 

Lužná u R. © Foto Martin Nozicka

 

Vedle odlišného provedení skříně jsou tyto sovětské lokomotivy oproti českým odlišné i v dalších konstrukčních prvcích. S klesajícími výkony a postupující elektrifikací začaly být tyto nejpočetnější motorové lokomotivy ČSD zbytečné. Jejich značná hmotnost a třínápravové podvozky navíc vykazovaly nemalé deformační účinky na traťový svršek a také energetická náročnost lokomotiv byla neúnosná. Lokomotivy proto byly rychle rušeny, dnes již není ve stavu CD žádný stroj. Část lokomotiv byla prodána Maďarským železnicím (MÁV).

 

Cheb © Foto Martin Nozicka

 

Nyní je možnost setkat se s muzejními lokomotivami na zvláštních vlacích a akcích - T 679.1529 (C. Třebová), T 679.1592 (Depozitář NTM Chomutov), T 679.1600 (Cheb), a T 679.1578 - ve vlastnictví soukromé společnosti deponované v Kladně.

Lužná u R. © Foto Martin Nozicka

 

Lužná u R. © Foto Martin Nozicka

Spolek Plzeňská dráha

 

Družstevní  17

301 00 Plzeň

 

Tel.: 604 827 735

info@plzenskadraha.cz

© 2023 Spolek Plzeňská dráha